Prof.dr.sc. J. Tarle, MJESTO TARTUFFEA U MOLIÈREOVU OPUSU

Predavanje o Molière-u, prof. Jere Tarle započeo je uvodom u razdoblje 17. stoljeća i na taj način približio značaj sociokulturnog okruženja za nastajanje velikog opusa  Jean-Baptiste Poquelin Molière-a. Zanimljivo je kako se pojam klasicizma u različitim razdobljima i u različitim kontekstima drugačije shvaćao ili, još točnije rečeno, drugačije valorizirao. Iako je Molière otišao korak dalje od zadovoljavanja strogih pravila klasicističkih normi (jedinstva vremena, radnje i mjesta) zbog njegove racionalnosti i didaktičkog pristupa smatra ga se najznačajnijim predstavnikom klasicizma. Zanimljivo je pak da on kroz svoj rad odgovara svim književnim, moralnim i vjerskim puritancima te čak ulazi u izravan konflikt s crkvom (zbog Tartuffe-a) jer napada pobožnost, hipokriziju i pokvarenost. Njegov životni i spisateljski moto je oslikavanje istine, bez opterećivanja formom i pravilima pa se u tom smislu uistinu treba smatrati velikim dijelom avangardnim piscem. Kroz vrlo šarolik opus (farse, komedije-baleti, velike komedije) Molière je sustavno tražio praco na zemaljski život, na spontanost i prorodnost.
Iako su njegovi suvremenici smatrali da se postavke klasicizma mogu ostvariti jedino pisanjem tragedija, Molière je uglavnom pisao komedije te time dao smijehu društveni smisao razgolićavanja. Najznačajnija i najveća se smatra velika trilogija: Tartuffe, Dom Juan, Le Misanthrope. Činjenica da se trenutno na repertoaru hrvatskih pozornica više igra Moliere nego primjerice Shakespeare svakako govori u prilog aktualnosti i zanimljivosti ovog autora.

                                                                                  Anera Stopfer, prof.