-
ovaj dokument preuzeli smo sa stranica Sveučilišta u Rijeci: http://www.uniri.hr.
EUROPSKI PROSTOR VISOKOG OBRAZOVANJA
Zajednička
deklaracija europskih ministara obrazovanja potpisana u Bolonji
19. 6. 1999. (Bolonjska deklaracija)
Proces eurointegracije
postao je, zahvaljujući iznimnim postignućima u posljednjih nekoliko
godina, sve stvarnija i relevantnija činjenica za Uniju i njezine
građane. Očekivano povećanje Unije kao i produbljivanje odnosa s
ostalim europskim zemljama, daju joj još šire dimenzije. U međuvremenu,
svjedoci smo povećane svijesti velikog dijela političke i akademske
javnosti, te javnog mnijenja, o potrebi stvaranja savršenije i utjecajnije
Europe, osobito u izgradnji i jačanju njezinih intelektualnih, kulturnih,
društvenih, znanstvenih i tehnoloških dimenzija.
Europa znanja danas je prepoznata kao nezamjenjiv čimbenik društvenog
i ljudskog razvoja i kao važna sastavnica učvršćenja i obogaćenja
pripadnosti Europi, sposobna da svoje građane pripremi za izazove
novog tisućljeća i osvješćuje ih o zajedničkim vrijednostima i pripadnosti
istom društvenom i kulturnom prostoru.
Obrazovanje i suradnja u obrazovanju prepoznati su kao iznimno važni
za razvijanje i jačanje stabilnih, miroljubivih i demokratičnih
društava, posebice imajući u vidu stanje na jugoistoku Europe.
Sorbonska deklaracija od 25. svibnja 1998. godine, utemeljena na
takvim promišljanjima, istaknula je središnju ulogu sveučilišta
u razvijanju europskih kulturnih dimenzija. Naglasila je da je kreiranje
europskog prostora visokog obrazovanja od ključne važnosti za promicanje
mobilnosti građana i njihovo zapošljavanje, te za sveukupni razvoj
Kontinenta.
Nekoliko je europskih zemalja prihvatilo poziv da se obvežu postići
ciljeve zacrtane Deklaracijom, bilo potpisivanjem Deklaracije, bilo
načelnim slaganjem s njezinim sadržajem. Nekoliko u međuvremenu
pokrenutih reformi visokog školstva u Europi dokazuju spremnost
mnogih vlada da djeluju u tom smislu.
Europske visokoškolske institucije prihvatile su izazov i preuzele
glavnu ulogu u stvaranju europskog prostora visokog obrazovanja,
u duhu temeljnih načela zacrtanih u povelji Magna Charta Universitatum
potpisanoj u Bologni 1988. godine. To je iznimno važno jer upravo
neovisnost i autonomnost sveučilišta osiguravaju sustavu visokog
obrazovanja i istraživanja stalno prilagođavanje promjenljivim potrebama,
zahtjevima društva i napretku znanstvenih spoznaja.
Ovo je djelovanje zacrtano u pravom smjeru i sa smislenim ciljem.
Međutim, bolja usklađenost i usporedivost visokoškolskih sustava
zahtijeva neprekidno djelovanje kako bi se cilj u potpunosti postigao.
Trebamo ga poduprijeti promicanjem konkretnih mjera kako bi se postigli
vidljivi koraci naprijed. Sastanak održan 18. lipnja na kojemu su
sudjelovali mjerodavni stručnjaci i znanstvenici iz svih naših zemalja
daje vrlo jasne prijedloge za inicijative koje treba pokrenuti.
Osobitu pozornost trebamo posvetiti povećanju međunarodne konkurentnosti
europskog sustava visokog obrazovanja. Vitalnost i djelotvornost
svake civilizacije može se mjeriti privlačnošću njezine kulture
drugim zemljama. Trebamo osigurati da europski sustav visokog obrazovanja
postane privlačan širom svijeta, sukladno našoj izvanrednoj kulturnoj
i znanstvenoj tradiciji.
Potvrđujući opća načela zacrtana Sorbonskom deklaracijom, uskladit
ćemo svoju politiku tako da u kratkom vremenu, a svakako tijekom
prvog desetljeća trećeg milenija, postignemo sljedeće ciljeve za
koje smatramo da su od primarne važnosti za uspostavu europskog
prostora visokog obrazovanja i njegovu promidžbu u svijetu:
Prihvaćanje
sustava lako prepoznatljivih i usporedivih stupnjeva, i uvođenje
suplementa (dodatka) diplomi (Diploma Supplement), kako bi se promicalo
zapošljavanje europskih građana i međunarodna konkurentnost europskog
sustava visokog obrazovanja.
Prihvaćanje sustava temeljenog na dvama glavnim ciklusima, dodiplomskom
i postdiplomskom. Pristup drugom ciklusu zahtijeva uspješno završen
prvi ciklus studija koji mora trajati najmanje tri godine. Stupanj
postignut nakon tri godine smatra se potrebnim stupnjem kvalifikacije
na europskom tržištu rada. Drugi ciklus vodit će k magisteriju i/ili
doktoratu, kao što je to slučaj u mnogim europskim zemljama.
Uvođenje bodovnog sustava, kao što je ECTS, kao prikladnog sredstva
u promicanju najšire razmjene studenata. Bodovi se mogu postizati
i izvan visokoškolskog obrazovanja, uključujući i cjeloživotno učenje,
pod uvjetom da ih prizna sveučilište koje prihvaća studenta.
Promicanje mobilnosti prevladavanjem zapreka slobodnom kretanju,
posebice:
studentima: dati priliku za učenje, omogućiti im pristup studiju
i relevantnim službama;
nastavnicima, istraživačima i administrativnom osoblju: priznati
i valorizirati vrijeme koje su proveli u Europi istražujući, predajući
ili učeći, bez prejudiciranja njihovih statutarnih prava.
Promicanje europske suradnje u osiguravanju kvalitete u cilju razvijanja
usporedivih kriterija i metodologija.
Promicanje potrebne europske dimenzije u visokom školstvu, posebice
u razvoju nastavnih programa, međuinstitucionalnoj suradnji, shemama
mobilnosti i integriranih programa studija, obuke i istraživanja.
Preuzimamo na sebe postizanje tih ciljeva - u okviru naših institucionalnih
ovlasti i u potpunosti poštujući različitost kultura, jezika, nacionalnih
sustava obrazovanja i autonomiju Sveučilišta - kako bismo izgradili
Europski prostor visokog obrazovanja. U tom cilju nastavit ćemo
suradnju među vladama, zajedno s europskim nevladinim organizacijama
koje djeluju u visokom obrazovanju. Od sveučilišta očekujemo da
ponovo brzo i pozitivno djeluju i aktivno doprinesu uspjehu našeg
poduhvata.
Uvjereni da stvaranje Europskog prostora visokog obrazovanja zahtijeva
stalnu potporu, nadzor i prilagodbe novim potrebama, odlučili smo
ponovno se sastati za dvije godine kako bismo procijenili postignuti
napredak i utvrdili daljnje korake.
Potpisnici:
Austrija, Belgija (francuska zajednica), Belgija (flamanska zajednica),
Bugarska, Češka Republika, Danska, Estonija, Finska, Francuska,
Njemačka, Grčka, Mađarska, Island, Irska, Italija, Letonija, Litva,
Luksemburg, Malta, Nizozemska, Norveška, Poljska, Portugal, Rumunjska,
Slovačka Republika, Slovenija, Španjolska, Švedska, Švicarska, Velika
Britanija.
|