-
ovaj dokument preuzeli smo sa stranica Sveučilišta u Rijeci: http://www.uniri.hr.
MAGNA CHARTA
PREDGOVOR
Rektori potpisnici
s europskih sveučilišta sastali su se u Bologni na devetstotu godišnjicu
najstarijeg Sveučilišta u Europi, četiri godine prije ukidanja granica
između zemalja Europske zajednice, nadajući se dalekosežnoj suradnji
između svih europskih nacija i vjerujući da će narodi i države više
no ikada prije postati svjesni uloge koju će sveučilišta imati u
promjenjivom i sve više internacionalnom društvu, smatraju:
da približavanjem
kraju tisućljeća budućnost čovječanstva sve više ovisi o kulturnom,
znanstvenom i tehničkom razvoju, koji se stvara u središtima kulture,
znanja i istraživanja kao što su sveučilišta;
da zadatak sveučilišta da šire znanje mlađim naraštajima podrazumijeva
kako u suvremenom svijetu ona moraju služiti društvu kao cjelini;
te da kulturna, društvena i gospodarska budućnost društva osobito
zahtijeva znatna ulaganja u neprekidno obrazovanje;
da sveučilišta moraju pružiti budućim naraštajima obrazovanje i
izobrazbu koja će ih naučiti – a preko njih i druge ljude – da poštuju
sklad prirodnog okoliša i život sam po sebi.
Rektori potpisnici s europskih sveučilišta objavljuju svim državama
i na savjest svim narodima temeljna načela koja moraju, sada i zauvijek,
podržavati ostvarivanje poziva sveučilišta.
TEMELJNA
NAČELA
Sveučilište
predstavlja autonomnu instituciju u srcu društva koja je različito
organizirana zbog geografskog i povijesnog naslijeđa; ono proizvodi,
preispituje, procjenjuje i prenosi kulturu putem istraživanja i
poučavanja.
Kako bi zadovoljilo potrebe svijeta koji ga okružuje, istraživanje
i poučavanje na sveučilištu mora biti moralno i intelektualno nezavisno
od svakoga političkog autoriteta, te intelektualno nezavisno od
svakoga političkog autoriteta i ekonomske moći.
Nastava i istraživanje na sveučilištima moraju biti međusobno neodvojivi
kako nastava ne bi zaostala za potrebama koje se mijenjaju sa zahtjevima
društva i napretkom znanosti.
Sloboda istraživanja i nastava primarna su načela sveučilišnog života,
te vlade i sveučilišta moraju – koliko god je svakome od njih moguće
– osigurati poštivanje ovoga temeljnoga zahtjeva.
Odbacujući netoleranciju i afirmirajući neprekidnu otvorenost prema
dijalogu, sveučilište je idealno mjesto susreta nastavnika, koji
su sposobni prenijeti svoje znanje i dalje ga razvijati istraživanjem
i inoviranjem, i studenata voljnih i sposobnih da se tim znanjem
obogate.
Sveučilište je skrbnik europske humanističke tradicije; njegova
je neprekidna briga postizanje sveopćih znanja; kako bi ispunilo
svoj poziv ono nadilazi geografske i političke granice, te potvrđuje
životnu potrebu različitih kultura za međusobnim upoznavanjem i
utjecajem.
SREDSTVA
Kako bi se postigli
ciljevi slijedeći ova načela, potrebna su učinkovita sredstva, prilagođena
sadašnjim uvjetima.
Radi očuvanja
slobode istraživanja i nastave, instrumenti za ostvarenje slobode
moraju biti dostupni svim članovima sveučilišne zajednice.
Pri angažiranju nastavnika i regulaciji njihova statusa mora se
poštovati načelo neodvojivosti istraživanja od nastave.
Svako sveučilište mora – u skladu s okolnostima u kojima djeluje
– osigurati očuvanje studentskih sloboda i uvjete u kojima mogu
steći kulturu i naobrazbu, što je i svrha sveučilišta.
Sveučilišta – osobito europska – smatraju uzajamnu razmjenu informacija
i dokumentacije, te učestale zajedničke projekte za unapređenje
učenja bitnima za napredak znanja.
Stoga, kao i u najranijim godinama njihove povijesti, sveučilišta
ohrabruju mobilnost nastavnika i studenata; štoviše, smatraju da
su opća politika ekvivalentnog statusa, titula, ispita (bez predrasuda
prema nacionalnim diplomama) i dodjeljivanje stipendija, bitni za
ostvarenje njihove misije u uvjetima koji danas prevladavaju.
Rektori potpisnici,
u ime svojih sveučilišta, obvezuju se da će učiniti sve u svojoj
moći da ohrabre svaku državu, kao i nadnacionalne organizacije,
da oblikuju svoju politiku ustrajući na ovoj Magna Charti, koja
izražava jednoglasnu, slobodno odabranu i iskazanu želju sveučilišta.
|