Konteksti
promjene
Globalni kontekst promjene
Hrvatski kontekst promjene
Globalni kontekst promjene
Efikasnost suvremenog sveučilišta, održavanje ravnoteže između istraživanja
i podučavanja, između očekivanja različitih društvenih skupina i
održavanja akademske slobode, velikim dijelom ovisi o efikasnosti
njegovog upravljanja i administracije.
Menadžment modernog sveučilišta, kao i bilo koje druge kompleksne
organizacije, zahtijeva visoku razinu stručnosti u nekoliko međusobno
povezanih područja poput organizacijske kulture, strateškog planiranja
i odlučivanja, menadžmenta ljudskih resursa, financijskog menadžmenta,
društvenih i komunikacijskih vještina, te administrativnih vještina.
Širom svijeta sveučilišta prolaze proces transformacije, a u Europskoj
se trajno nastoji ka harmonizaciji sveučilišta. Globalizacija proizvodnje
i prenošenja znanja, omasovljenje visokog obrazovanja i ograničenost
državnih sredstava za financiranje visokokvalitetnog istraživačkog
i obrazovnog rada glavni su faktori ovih promjena. S ciljem uspješnog
zadovoljavanja ovih zahtjeva, glavne promjene koje se mogu uočiti
u sveučilišnim ciljevima i kulturi sveučilišta općenito jesu veća
orijentacija ka poduzetništvu, cjeloživotnom obrazovanju (life-long
learning) i multidisciplinarnim istraživanjima, društvenoj odgovornosti,
međunarodnom umrežavanju i razvoju mehanizama kontrole kvalitete.
Hrvatski kontekst promjene
Kao i u nekim drugim bivšim socijalističkim državama, sveučilišta
u Hrvatskoj organizirana su kao labava udruženja fakulteta koji
su stvarni nosioci pravne i akademske autonomije. Prema McNayovoj
tipologiji sveučilišnog menadžmenta, naša sveučilišta otprilike
pripadaju kategoriji nazvanoj collegium academy, sa slabo definiranom
politikom djelovanja i slabom kontrolom administracije. Menadžment
fakulteta djeluje u dva prilično jasno odvojena sektora: jedan koji
se primarno bavi akademskim pitanjima (i u kojem se menadžerske
pozicije uobičajeno nevoljko preuzimaju) i drugi koji se bavi tehničkom
i administrativnom infrastrukturom (kojega prvi uobičajeno gleda
kao birokratski teret).
Kasnih devedesetih Sveučilište u Zagrebu, s više od 60 000 studenata
i 33 fakulteta i akademija najveća ustanova visokog obrazovanja
u državi, postaje bolno svjesno tih ograničenja u sustavu. Nakon
prepoznavanja potrebe za transformacijom, prvi koraci bili su usmjereni
samoevaluacija i dvije neovisne vanjske evaluacije provedene od
strane ekspertnih timova CRE i Salzburg seminar.
Uvid u vlastite snaga i slabosti omogućilo je sveučilištu početni
zamah za strateški razvoj za sljedeće desetljeće. Tijekom 2001.
pedesetak članova akademika i studenata organiziranih u sedam radnih
grupa bili su uključeni u izgradnju strateškog dokumenta. U lipnju
2001. dokument je napokon predstavljen akademskoj zajednici pod
simboličnim nazivom "Iskorak 2001", koji je nakon široke
javne rasprave početkom 2002. od strane Senata prihvaćen kao službeni
strateški dokument Sveučilišta u Zagrebu. U dokumentu je glavni
naglasak stavljen na autonomiju odlučivanja, organičku integraciju
konstituirajućih jedinica, ravnoteže između istraživanja i podučavanja,
kao i na odgovornost prema različitim zainteresiranim stranama.
Istovremeno je prepoznato da nedostatnost institucionalnih kapaciteta
vezanih uz kvalificirane stručnjake u menadžmentu i administraciji
visokog obrazovanja, podupiruće stručne službe, te razina implementacije
suvremenih tehnologija u istraživanju institucija značajno otežavaju
provođenje strateških mjera opisanih u dokumentu.
Stoga bi ustanovljavanje UNESCO/UNITWIN Katedre na zagrebačkom Sveučilištu
bio važan instrument u prevladavanju spomenutih prepreka i podupiranju
ostvarivanja strateških ciljeva iz dokumenta. Doprinos Katedre posebno
bi se očitovao u:
- unapređivanju istraživanja institucije i kreiranje baze podataka
potrebnih za organizacijsko odlučivanje.
- mogućnosti osiguravanja stranih ekspertnih savjeta u pitanjima
vezanim uz strateški menadžment i osiguranje kvalitete.
- dizajniranju i implementaciji programa edukacije za sadašnje i
buduće menadžere i administratore u visokom obrazovanju.
Aktivnosti
Katedre razvijale bi se kroz blisku suradnju sa sveučilišnim fakultetima
navedenima pod A/6. To su središnje sveučilišne institucije s ljudskim
potencijalom za razvoj vrsnosti u poljima poput organizacijske psihologije
i sociologije, menadžmenta ljudskih resursa, financijskom menadžmenta,
te pravnih okvira (Filozofski, Ekonomski i Pravni fakulteti). Drugi
navedeni fakulteti (npr. Prirodoslovno matematički fakultet i Fakultet
elektrotehnike i računarstva) su među vodećim institucijama na Sveučilištu
i u zemlji u promicanju europskih standarda djelovanja (npr. uvođenje
ECT sustava, odnosi s lokalnom zajednicom, ujedinjavanje fundamentalnih
i primijenjenih istraživanja, povećanje kvalitete administrativnog
poslovanja kroz korištenje informacijskih tehnologija).
Štoviše,
Katedra bi bila centar umrežavanja hrvatskih visokoškolskih institucija
kroz razmjenu ideja i dobrih praksi, kao i kroz zajedničke istraživačke
projekte i obrazovne programe. Moramo napomenuti i da su tijekom
navedenih promjena sveučilišta u Splitu, Osijeku i Rijeci pokazala
duboku zainteresiranost za suradnju u cjelovitoj transformaciji
i modernizaciji sustava visokog obrazovanja u Hrvatskoj.
Nakon što su sveučilišta u Splitu i Zagrebu postala članicom, Katedra
bi imala i značajnu ulogu u podržavanju aktivnosti nedavno uspostavljene
Regionalne sveučilišne mreže o upravljanju i menadžmentu u jugoistočnoj
Europi.
|